M@rie site

Monday, October 05, 2015

Åtta år sedan

Åtta år har nu gått sedan mitt liv förändrades för alltid. Ett par nya lungor och en hjärtklaff gjorde mitt liv mycket enklare att leva. Tack vare den person som sa JA till att donera sina lungor till mig, du är min hjälte❤️. Hjärtklaffen som jag fick samma år är en biologisk klaff och som även den räddade mitt liv. 😃👍

Transplantationen av lungorna och hjärtklaffen genomfördes på Sahlgrenska sjukhuset  i Göteborg. 
Sjukdomen cystisk fibros var andledningrn till att ett lungbyte var nödvändigt. CF som sjukdomen kallas i förkortad form drabbar lungorna och mag-tarm systemet samt andra organ som bukspottkörteln och levern. 

Hjärtklaffen behövdes bytas pga en svår svampinfektion som jag drabbades av efter lungtransplantationen. Där svampen drabbade både ögonen och spred sig till ena hjärtklaffen i hjärtat genom blodsystemet. Samt att jag även fick lungödem när jag låg nedsövd och proppar i hjärnan ( stroke) som ytligare komplikation. Infektionen förstörde njurarna därav dialys i 6 månader. Det har vart jätte tufft hela 2007 och några år efteråt. Som tur förbättrades njurarna efter dialysen så en njurtransplantation kunde skjutas upp i framtiden och  njurarna funkar ok än idag. Lungorna funkar och hjärtklaffen :) 

Lite basinformation om vad min blog ska handla om. Mitt liv efter en lungtransplantation. 


2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home